Over de autoweg

We hebben gisteravond inderdaad heerlijk gegeten bij de Portugezen, alleen waren we de twee enige bezoekers en dat was wel jammer, maar ja, met dit slechte weer gaat er niemand aan het strand eten natuurlijk. Maar vanmorgen na het ontbijt bij dezelfde Portugezen zag het weer er weer een stuk beter uit, dus we gingen welgemoed op weg. In de gids werd ons de officiële Jacobsroute sterk afgeraden, omdat het pad heel moeilijk te vinden is, de kans op verdwalen dus groot en het pad bovendien erg overwoekerd schijnt te zijn. Dus hebben we maar de Route National genomen en dat ging prima, tot bleek dat deze weg zonder enige waarschuwing overging in de autoweg en we dus tot onze schrik ineens op de autoroute bleken te wandelen. Dat was niet geheel de bedoeling, dus snel terug en het talud af, wat niet meevalt met je rugzak en toen een tunneltje door onder de autoroute naar de andere kant, want we moesten een stuk teruglopen. Aan de andere kant het talud weer opgekrabbeld, wat helemaal niet meevalt met je rugzak en toen moesten we weer een eind over de vluchtstrook terug. Nou wandelen we natuurlijk wel snel, maar om dan maar over de snelweg te gaan lopen, is wel wat overdreven. Marianne ging uitgebreid op de vangrail zitten, want ze wilde nu ook wel eens ‘bermtoerist’ zijn, maar het ging pijpestelen regenen, dus dan is het leven van een bermtoerist ook niet leuk meer.
Het blijft ons verbazen dat het weer hier zo snel wisselt. Zo schijnt de zon en zo regent het, we hebben vandaag wel zo’n vijf keer poncho aan, poncho uit gedaan. Vanmorgen ook, het hoosde zo erg dat we in een tunneltje hebben staan schuilen en het water gewoon in golven het tunneltje inliep. Dat duurt dan een minuut of tien, dan wordt het droog en schijnt meteen de zon. Overal zie je dan de damp opstijgen en tegelijk zie je in de verte de volgende bui aankomen. Ze zeggen hier dat het weer niet normaal is, maar als ik zo naar de natuur hier kijk, dan geloof ik dat niet zo erg. Het is wel erg mooi hier, heel groen (en dat komt meestal niet van de droogte) en overal staan orchideeën, sinaasappel- en citroenbomen. Je kunt de citroenen zo van de grond oprapen. Ik geniet hier echt reusachtig. Onderweg hebben we uitgebreid staan praten met twee Duitsers. Zij kwamen uit Keulen en riepen dus opgetogen: ”O, dan zijn we buren“. De een had een huisje in Oostkapelle, dus die sprak een beetje Nederlands. Het blijft geweldig leuk om zoveel verschillende mensen van zoveel verschillende nationaliteiten te ontmoeten. Maar ja, staan praten brengt je niet verder natuurlijk en Canero, ons einddoel van vandaag, was verder weg dan we verwacht hadden, dus het was een uur of zes toen we aankwamen.
Alweer een dag voorbij, wat gaat het toch vlug allemaal, nog een paar dagen en we verlaten de kust. We zijn nog wel van plan om voor of in Ribadero nog een rustdag in te plannen, want ja, dat strand blijft toch lokken. We zullen toch wel één keer aan het strand kunnen liggen, één keertje maar?
Overigens valt het me op, dat Marianne’s familie op het ogenblik meer commentaar levert dan de mijne…….
Het is maar een wenk!

3 gedachten over “Over de autoweg”

1. Vanochtend las ik: “De ware reiziger wandelt traag en zelfs dan staat hij nog regelmatig stil” ( S. G. Colette).
    Wat ben ik trots op je, want jij voldoet er helemaal aan, je gaat zelfs nog een stuk terug om daarna genoeglijk op de vangrail te zitten.
    Theo en metgezellin, heel veel wandelplezier en sterkte met de regen toegewenst. We gunnen jullie van harte een dagje strand.

2. Jullie zijn wel levensgevaarlijk bezig af en toe….kijk maar uit! Desondanks moeten we wel erg lachen om jullie vermakelijke ervaringen en verhalen. Heel veel liefs.

3. Een dag aan het strand……….. moet je daarvoor dan helemaal naar Portugal lopen? Ik kom nu net terug van het strand en dat was maar 5 minuten lopen. Niet dat wij hier nu aan het strand kunnen liggen, hoor. Hier regent het ook en niet zo weinig. Dus om aan het strand te liggen moet je waarschijnlijk toch in Portugal zijn. Wij zijn net terug uit het land van de Katharen. We hebben nog gekeken of we je route konden vinden, maar geen schelp gezien. Waarschijnlijk moet je pelgrim zijn om daar oog voor te hebben. Wij behoren tot de groep die in de auto langs komt vliegen. Nou Theo, en natuurlijk ook Marianne, veel plezier verder op jullie tocht. Dat jullie dat mogen vinden waarvoor je onderweg bent gegaan.